Cele :
? wyselekcjonowanie przedszkolaków zagrożonych zaburzeniami rozwoju mowy
? usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych
? rozwijanie percepcji słuchowej dzieci
? kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i fonacyjnego
? przybliżenie rodzicom zabaw stymulujących rozwój mowy dzieci
? zapoznanie rodziców z czynnikami zakłócającymi prawidłowy rozwój językowy dziecka
W zajęciach grupowych, poprzez zabawę i użycie specjalnie przygotowanych pomocy do ćwiczeń oddechowych, naturalnych substancji smakowych i innych atrakcyjnych materiałów, maluchy kształcą prawidłowy tor oddechowy, usprawniają narządy mowy, rozwijają percepcję słuchową, mowę i myślenie.
W ramach profilaktyki logopedycznej odbywają się badania przesiewowe, których celem jest wyselekcjonowanie przedszkolaków zagrożonych zaburzeniami rozwoju mowy i skierowanie ich w razie potrzeby do pracy indywidualnej.
Zajęcia prowadzone przez nauczyciela przedszkola, uwzględniające zarówno zajęcia plastyczne, teatralne, muzyczne; skierowane do wszystkich dzieci przejawiających zainteresowania w tym zakresie.
Cele działań:
- kształtowanie inwencji twórczej
- rozwijanie różnych form myślenia i postrzegania
- kształtowanie harmonijnej osobowości, wzbudzenie indywidualnych zainteresowań
- uaktywnienie sfery komunikacji niewerbalnej
- uaktywnienie ekspresji samego siebie i spontaniczności
- pobudzenie wyobraźni
- czerpanie przyjemności i satysfakcji z procesu tworzenia i jego efektu końcowego
- dobra zabawa
Rola nauczyciela podczas zajęć artystycznych polega na rozwijaniu dziecięcej odkrywczości oraz stymulowaniu głębi ekspresji. Nauczyciel jako animator twórczy poczynań dziecka inspiruje je, zachęca do samodzielnej pracy. W odróżnieniu od twórczości osób dorosłych, twórczość dziecięca charakteryzuje się spontanicznością, dlatego podczas tych zajęć dzieciom należy zapewnić swobodę i odpowiednie warunki, do których placówka ta jest w pełni przygotowana.
W ramach zajęć plastycznych wykorzystywane są techniki plastyczne, które można ze sobą łączyć w zależności od inwencji twórczej nauczyciela i dzieci:
? Rysowanie kredkami (ołówkowymi, świecowymi, pastelami, pastelami olejnymi), flamastrami, mazakami
? Malowanie farbami (akwarelowymi, plakatowymi, temperą), tworzenie graffiti, kolażu (na papierze i tkaninie)
? Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką, literaturą
? Malarstwo na tkaninie , szkle (witraż, zdobienie butelek, słoików) farbami nietoksycznymi
? Grafika (stemplowanie, monotypia, odciskanie szablonów)
? Tworzenie kompozycji z materiałów naturalnych ? ikebana, stroiki okazjonalne, zdobienie ramek itp.
? Lepienie z gliny, masy solnej, plasteliny, modeliny, masy papierowej
? Wycinanie, wydzieranie z kolorowego papieru, bibuły, krepiny, tkaniny
? Tworzenie marionetek, papierowych masek, kostiumów
? Wykonywanie prac zespołowych
Edukacja teatralna posiada wiele walorów:
? umożliwia dziecku szukanie własnego wyrazu oddającego przeżycia, emocje, doświadczenia życiowe, które jednocześnie wzbogaca o nowe elementy nabyte przez obserwację, działanie, kontakty interpersonalne
? pozwala rozładować napięcia psycho - fizyczne
? wprowadza w różnorodny świat ról i nastrojów (jakże inny od rzeczywistości, dnia codziennego)
? pomaga w korygowaniu wad wymowy - zabawy teatralne poprawiają dykcję, wyraziste mówienie
? doskonali spostrzegawczość i uczy dokładnej obserwacji, uzasadniania postępowania wyciągania wniosków
Podczas zajęć teatralnych będą wykorzystywane następujące techniki i metody:
? Pantomima
? Drama
? Teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy
? Opowieści ruchowej J.G Thulina
Głównym celem zajęć muzycznych w przedszkolu jest rozbudzenie w dzieciach ich naturalnej kreatywności i twórczych zachowań, które uaktywniają się poprzez rytm, ruch, śpiew, taniec i aktywne słuchanie muzyki.
Wykorzystując konsekwentnie i systematycznie różne sposoby pracy na naszych zajęciach rozwijamy i podtrzymujemy naturalne, wrodzone zdolności każdego dziecka w wieku przedszkolnym.
W realizowaniu tych zadań pomaga nam fakt, że dzieci w wieku przedszkolnym wykazują naturalną spontaniczność i ogromną radość w swych pierwszych działaniach muzycznych.
Koncepcja wychowania muzycznego w wieku przedszkolnym zakłada następujące formy aktywności:
? ruch przy muzyce - pozwala dzieciom początkowo na spontaniczne, a w późniejszym czasie na zorganizowane i kontrolowane wyrażanie swoich emocji. Uczy kreatywności i ekspresji ruchowej. Uwrażliwia na barwę dźwięku, jego wysokość. Pozwala bawić się rytmem, tempem muzyki. Jedną z metod wykorzystywanych w tym zakresie będzie Metoda gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana.
? aktywne słuchanie muzyki ? poważnej, ludowej, dziecięcej, wykonywanej przez orkiestrę, relaksacyjnej itp.
? śpiew - to aktywność, która uczy prawidłowego oddechu, interpretacji, poszerza słownictwo, skalę głosu dziecka, ćwiczy pamięć, a przede wszystkim sprawia dziecku ogromna przyjemność.
? gra na instrumentach - ta najżywiej odbierana i najciekawsza dla dzieci forma obcowania z zaczarowanym światem muzyki. Dzieci poznają stopniowo wszystkie instrumenty z całego bogatego instrumentarium Carla Orffa. Zapoznają się z ich wyglądem, brzmieniem. Bawiąc się, tworzą żywą orkiestrę, a przy okazji ćwiczą poczucie rytmu, pamięć muzyczną, zdolności manualne. Uczą się współuczestnictwa i współdziałania w grupie.
To cykl spotkań na terenie przedszkola i jego ogrodu z kadrą przedszkola. Zajęcia są zaplanowane między 28-31 sierpnia. Podczas 1,5 godzinnych spotkań dzieci i ich rodzice mogą poznać kadrę, budynek, zasady panujące w przedszkolu. W miłej atmosferze zabawy, dzieci integrują się ze swoimi rówieśnikami, stawiają czoło lękowi separacyjnemu i samodzielnie pod okiem nauczycieli miło spędzają czas. W ramach spotkań adaptacyjnych planowane jest zebranie informacyjne połączone ze spotkaniem z psychologiem, który opowiada i doradza jak najlepiej przygotować dziecko do ?przekroczenia progu przedszkolnego".
Cel:
Ukierunkowany na dziecko:
? Stworzenie warunków do wcześniejszego poznania personelu i placówki
? Oswojenie dzieci z nowym otoczeniem przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej
? Rozbudzenie u dzieci zainteresowania pobytem w grupie rówieśniczej
? Zapewnienie maluchom poczucia bezpieczeństwa w nowym otoczeniu
? Odpowiednie wsparcie na początku roku szkolnego
Ukierunkowany na rodziców:
? Umożliwienie rodzicom świadomego wyboru przedszkola
? Zdobycie zaufania rodziców
? Uświadomienie rodzicom ich roli w przygotowaniu
? Wsparcie rodziny w okresie adaptacyjnym
Ukierunkowany na nauczycieli:
? Poznania środowiska rodzinnego wychowanków
? Poznanie wychowanków, ich umiejętności komunikacyjnych, społecznych, samoobsługowych
W przypadku dzieci rozpoczynających edukację w naszej placówce w trakcie trwania roku przedszkolnego, również proponujemy cykl 3 nieodpłatnych spotkań dziecka z nową grupą pod czujnym okiem rodzica.
Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego:
- ruch prowadzący do poznania własnego ciała
- ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym ? ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem
- ruch prowadzący do współdziałania w grupie
- ruch kreatywny
Główne zasady prowadzenia zajęć to:
? każdy ćwiczący wykonuje zadanie ruchowe na swój sposób i pokaz wykonania jest zbędny
? luźna gromadka to podstawowe ustawienie grupy
? każdy przyjmuje dowolną pozycję wyjściową; stania, klęku, siadu, leżenia itp.
? należy szeroko stosować muzykę i rytm jako elementy towarzyszące zadaniom ruchowym
? tematyka ćwiczeń powinna wywodzić się z pięciu zasad: wyczucia własnego ciała, wyczucia ciężaru i czasu, wyczucia przestrzeni, rozwijanie wyczucia płynności ruchów, adaptacji ruchów ciała do ruchów partnera
Podczas zajęć prowadzonych metodą Labana obowiązują 3 zasady:
1) zasada wszechstronności
2) przemienności wysiłku i rozluźnienia
3) stopniowania trudności
Podczas gimnastyki nie podaje się konkretnych ćwiczeń, które trzeba wykonać. Każdy ćwiczy to, na co ma ochotę. Nauczyciel podczas prowadzenia zajęć łączy słowa, rytm i muzykę. Nawiązuje do znanych dzieciom piosenek, ważnych wydarzeń, pór roku. Na zajęciach powinna dzieciom towarzyszyć swoboda, humor, śmiech.