+48 602 761 556

Debiut w przedszkolu to nie łatwa sprawa!

Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania.

Ale to, co nowe, wcale nie musi być niedobre.

Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotować.

Dziecku, Rodzicom i sobie życzymy,

aby ten pierwszy krok do samodzielności łączył się z miłymi przeżyciami.

Rada Pedagogiczna

CO DO PRZEDSZKOLA?
? Luźne spodnie lub spódniczka w gumkę, bluza dresowa lub lekki sweterek ? czyli ubiór "na cebulkę", ważniejsza wygoda od elegancji;
? Kapcie ? najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, który łatwo się zapina;
? Ubrania z rozciągliwymi dekoltami;
? Majtki i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się ?wpadka");
? Podkoszulek do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka);
? Ukochana przytulanka, dzięki której łatwiej będzie przeżyć rozstanie z mamą/ tatą;

NADAJĘ SIĘ NA PRZEDSZKOLAKA:
? Zostaję na trochę bez mamy;
? Umiem się ubrać i rozebrać (jeszcze nie całkiem samodzielnie);
? Umiem się sam/ a załatwić i umyć ręce (czasami ktoś mi pomaga)'
? Sam/ a jem (chociaż nie robię tego szybko);
? Mówię zdaniami (to nie jest największy problem, bo w przedszkolu się nauczę).

CO MOŻE POMÓC DZIEKU:
? Wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich, kontaktowanie dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw;
? Uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą;
? Informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców;
? Ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych);
? Zabawa z dzieckiem ?w przedszkole", przedstawiania jego realnych zalet, m. in. obecność rówieśników, wielość zabawek;
? Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców ? naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (NIE NALEŻY DZIECKA ZAWSTYDZAĆ!) ? duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi;
? Wcześniejsze poznanie przedszkola ? spacery w kierunku placówki, krótkie wizyty w ogrodzie przedszkolnym i przedszkolu;
? ?kawałek do domu"- drobiazg przyniesiony przez dziecko z domu, np. ulubiona zabawka, poduszeczka;
? Wcześniejsze odbierania dziecka w początkowym okresie (ZAWSZE NALEŻY ODBIERAĆ DZIECKO ZGODNIE Z OBIETNICĄ!).

DOBRE RADY:
1. Kompletuj wyprawkę wspólnie z dzieckiem i ciesz się, że będzie korzystać z niej w przedszkolu;
2. Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się. Pocałuj je i wyjdź;
3. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
4. Nie obiecuj ? ?jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz". Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania;
5. Kontroluj się co mówisz. Zamiast: ?już możemy wracać do domu", powiedz: ?teraz możemy iść do domu". To niby nie wielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
6. nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
7. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato. Rozstania z tatą są mniej bolesne.
8. Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!